Σκέφτομαι και Αντιγράφω: δυο λόγια από την παρουσίαση του Αρνητικού 13

«Τι να πει κανείς για ένα κορίτσι που ήταν εικοσιπέντε χρονών και πέθανε; Πως ήταν όμορφη. Κι έξυπνη. Κι αγαπούσε τον Μότσαρτ και τον Μπαχ. Και τους Μπητλς. Και μένα». Κάπως έτσι  ξεκινάει το βιβλίο του Erich Segal, Love Story, ένα παρεξηγημένο βιβλίο που είχε τα φόντα να αγαπηθεί πολύ και αγαπήθηκε ακόμα περισσότερο. (Για την ακρίβεια έτσι ξεκινάει η εξαίρετη μετάφραση του Κώστα Ταχτσή στην ελληνική έκδοση του 1973). Και κάπως έτσι ξεκινάω κι εγώ γιατί μιλάμε για κορίτσια μοναδικά σαν εκείνη την αξέχαστη ηρωίδα του Love Story.


Τι να πει κανείς για ένα κορίτσι που είναι 29 χρονών και έχει ήδη ζήσει τόσες ζωές; Γι’ αυτές τις ζωές που αφηγείται μέσα από τα βιβλία της που όλο πληθαίνουν, μέσα από τα μαλλιά της που όλο και κονταίνουν, μέσα από τα μάτια της που όλο και βαθαίνουν; Ή μήπως για τις λέξεις της; Κάθε λέξη της Στέργιας Κάββαλου είναι προσεκτικά διαλεγμένη. Ηχεί καθαρή και δυνατή σαν κρύσταλλο και ματώνει σαν σπασμένο φτηνό γυαλί. Ακόμα και στις πιο μύχιες σκέψεις που θα περίμενε κανείς να αφήνεται, να χαλαρώνει, η Στέργια παραμένει συγκροτημένη, με το βλέμμα καρφωμένο στον αόρατο αναγνώστη, αδιαπέραστη, ένα σκληρό περίβλημα που κρατάει προστατευμένο κάτι τόσο απαλό. Αν έχετε διαβάσει το Αλτσχάιμερ Τρανς τότε θα έχετε δει αυτή την ευαισθησία της να βρίσκεται σε αιώνια πάλη με τη σκληράδα, την προσπάθειά της να δείξει ότι είναι δυνατή. Την έχετε δει, όμως, σαν απο κλειδαρότρυπα, σε μικρές-μικρές δόσεις.
Εδώ, όμως, στο Αρνητικό 13, η πόρτα είναι μισάνοιχτη. Κι αυτό γιατί η Στέργια δεν έχει πια απέναντί της μόνο τον αόρατο αναγνώστη αλλά μια κοπέλα πολλά χιλιόμετρα μακριά που όμως είναι κάθε μέρα κοντά της. Η Στέργια Κάββαλου μοιράζεται τον κόσμο της με τη Μαίρη Γεωργίου.
Τι να πει κανείς για ένα κορίτσι που δεν έχει γνωρίσει; Ότι την ξέρει μέσα απ’τα γραφτά της; Ότι τη φαντάζεται να περπατάει πάνω κάτω στο δωμάτιό της χαμένη σε σκέψεις και λέξεις; Ότι θέλει να μπει στο σκοτάδι της αλλά και να την τραβήξει  και να τη βγάλει στο φως; Πώς να μάθει την αλήθεια της; Όσο μπορεί, μέσα από τα εξομολογητικά γράμματα, τα ηλεκτρονικά γράμματα που αντάλλαξαν τα δύο αυτά κορίτσια στο Αρνητικό 13. Η μία συμπληρώνει τις φράσεις της άλλης, σαν τα ανηψάκια του Ντόναλντ –στο πιο μαύρο τους. Σκαλίζουν θέλοντας και μη η μια τις πληγές της άλλης και μετά απαλύνουν τον πόνο με γλυκόλογα και χάδια. Ο γύρω κόσμος; Ναι, υπάρχει για να τις πληγώνει και να τις απογοητεύει. Να τις γεμίζει ενθουσιασμό και να τις ξετρελαίνει. Αλλά το μέσα τους παραμένει πιο συναρπαστικό. Είναι τα βιώματα που έχουν αφήσει ανεξίτηλα τα σημάδια τους. Η γλώσσα των δύο κοριτσιών είναι εξίσου κοφτερή και στακάτη αλλά και τόσο διαφορετική. Οι λεξιλογικές επιλογές της Μαίρης Γεωργίου είναι το αντίστοιχο του μισοάδειου ποτηριού. Οι επιλογές της Στέργιας του μισογεμάτου. Σκοτάδι και φως, ένα καλειδοσκοπικό δίπολο σε λουλουδάτη συσκευασία.

Δεν είχα την τύχη να γνωρίσω τη Μαίρη προσωπικά πριν από σήμερα και καθώς μόνο ένα κομμάτι του εαυτού της έχει φωτιστεί μέχρι στιγμής περιμένω να δω κι άλλα κομμάτια, λέξεις, σκέψεις, ό,τι απαρτίζει το σκοτεινό της κόσμο. Δεν ξέρω ποιο θα είναι το επόμενο βήμα της. Ελπίζω, μόνο, να μπορέσει να το κάνει πάνω σε ψηλοτάκουνα, που τόσο της αρέσουν στη Στέργια. Όσο για τη Στέργια, με το Αρνητικό 13 αφήνει πίσω της το κοριτσάκι που μισεί τα ομαδικά παιχνίδια και σηκώνει προκλητικά το δάχτυλο στους γύρω της επειδή τολμάνε να τη βγάλουν από τον πολύτιμο εαυτό της. Αναδύεται δυνατή και συγκροτημένη, έτοιμη να παίξει μπάλα με τον έξω κόσμο. Και κάπως έτσι ξεκινάει ένα παρεξηγημένο κορίτσι που έχει τα φόντα να αγαπηθεί πολύ κι ακόμα περισσότερο. Ένα love story από μόνη της.

Advertisements
This entry was posted in vain and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s